Wyjechaliśmy spod szkoły we wtorek 14 czerwca. Do Białowieży dojechaliśmy bez przygód i zakwaterowaliśmy się w pensjonacie Gawra. Godzinę później zaczęła się naukowa część wycieczki. Całą grupą poszliśmy do Muzeum Przyrodniczo-Leśnego Białowieskiego Parku Narodowego. Nasi przewodnicy w interesujący sposób przekazali nam podstawowe informacje o Puszczy Białowieskiej. Była też okazja zobaczyć zabytkowy Park Pałacowy z wieży widokowej. Obejrzeliśmy drewniany dworek myśliwski z połowy XIX wieku i obelisk postawiony w 1752 r. na pamiątkę polowania Augusta III w Puszczy Białowieskiej.

Po obiadokolacji nasze koleżanki – Julia Kulawska i Zuzia Witkowska w profesjonalny sposób przedstawiły realizację programu Natura 2000 w Polsce oraz pokazały dwa oblicza tej formy ochrony środowiska. Nasi opiekunowie – pan Jacek Trojanowski i Tomasz Mokrzycki opowiedzieli o historii lasów w Europie (ze szczególnym uwzględnieniem Polski) oraz przedstawili zagrożenia lasów świata. Oczywiście była dyskusja!

Następnego dnia po śniadaniu udaliśmy się do Instytutu Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk. Wizyta w tej placówce była możliwa dzięki uprzejmości dyrektora instytutu - dr hab. Rafała Kowalczyka. Wzięliśmy udział w wykładzie, który z wielką pasją poprowadziła doktorantka Kamila Plis. Dowiedzieliśmy się o pracy tej Instytucji, realizowanych tematach badawczych, popularyzacji ssaków – w tym dla dzieci i młodzieży oraz poznaliśmy fakty i mity z życia naukowca. Zobaczyliśmy wiele ciekawych eksponatów, a także zwiedziliśmy salę ćwiczeń i największą w Polsce kolekcję ssaków. Tuż obok Instytutu mieliśmy okazję zobaczyć zabytkową cerkiew św. Mikołaja, zbudowaną specjalnie dla rosyjskich carów.

Po południu udaliśmy się do rezerwatu pokazowego zwierząt BPN. W rezerwacie pokazały nam się prawie wszystkie duże ssaki. Niektórzy z nas po raz pierwszy w życiu zobaczyli rysia i żbika, inni zafascynowali się ogromnymi żubroniami. Oczywiście hitem były żubry. Niedaleko rezerwatu specjalnym przyrządem, mierzyliśmy wiek drzew, a przy okazji dowiedzieliśmy się o znaczeniu dendrochronologii w datowaniu przedmiotów z drewna (w tym tych wykonanych kilka tysięcy lat temu).

Wieczorem udaliśmy się do Parku Dyrekcyjnego na ognisko. Wielką niespodzianką był występ sygnalistów myśliwskich z Technikum Leśnego. Mięliśmy też okazję zwiedzić tę Szkołę, gdzie naszą uwagę zwróciły tabla ze zdjęciami wszystkich absolwentów. To jest dopiero tradycja! O godzinie 21 dwudziestoosobowa grupa pod przewodnictwem pana Mokrzyckiego wybrała się na nocny spacer po Puszczy. Wrażenia były niesamowite, a Księżyc oświetlał nam drogę. Do naszego pensjonatu wróciliśmy o północy.

W ostatnim dniu, o godz. 5:30, ochotnicy wybrali się na poranny plener fotograficzny. Przepięknie wyglądały krople rosy na pajęczynach i snujące się nad wodą mgły. Po śniadaniu ruszyliśmy w teren, gdzie zapoznaliśmy się z programem przywracaniem rzece Narewce dawnego koryta. Nasz kolega – Olgierd Pająk opowiedział nam o skutkach regulacji rzek dla ekosystemów.

Na chwilę zajrzeliśmy do Restauracji Carskiej, mieszczącej się w pięknie odnowionym budynku dawnego dworca kolejowego.

Wyjazd można zaliczyć do bardzo udanych, te 3 dni spędziliśmy w bardzo miłej atmosferze. W końcu to nasz ostatni wspólny wyjazd…….