Dlaczego?
Muzyka (gr. mousike)
– sztuka organizacji struktur dźwiękowych w czasie. Jedna z
dziedzin sztuk pięknych, która wpływa na psychikę człowieka
przez dźwięki.
Wykonawcy
Strona
główna
Queen
Amadeusz
Mozart
Fryderyk
Chopin
The
Beatles
Źródła
Film z muzyką
instrumentalna
Posłuchaj utworu:
Muzyka Instrumentalna
Jeden z gatunków muzyki. Komponowana
specjalnie na potrzeby dzieła filmowego, dla jego ilustracji.
Muzyka filmowa może być ilustracją albo też kontrapunktem obrazu
– czyli warstwą dopełniającą, charakteryzującą postaci,
nastrój, przeżycia psychiczne bohaterów. Po raz
pierwszy
o muzyce filmowej można było mówić w erze kina niemego, ale
od
tamtych czasów muzyka filmowa przeszła znaczną ewolucję.
W czasach filmu niemego ilustracja muzyczna obrazu była wykonywana na
żywo, w czasie seansu. Zazwyczaj były to utwory odgrywane na pianinie
przez tapera, a w bogatszych kinach przez kameralne zespoły, a nawet
duże orkiestry, jak np. The London Symphony Orchestra. Muzykę do takich
orkiestrowych wykonań pisali na zamówienie
realizatorów
kompozytorzy, nierzadko uznani, jak Sergiusz Prokofiew i Dymitr
Szostakowicz. Taperzy natomiast najczęściej wykorzystywali utwory już
istniejące, dobierane do dramaturgii filmu, w czym pomagały im
wydawnictwa nutowe będące katalogami motywów uważanych za
specjalnie nadające się do scen pogoni, kłamstwa, wyznań miłosnych,
tęsknoty itd. Sytuacji tej położył kres film dźwiękowy.
Współczesna muzyka filmowa to w większości odmiana muzyki
współczesnej oraz muzyki z epoki klasycznej i epoki
romantycznej, główny nurt dzisiejszej muzyki filmowej opiera
się
na trendach powstałych na przełomie XIX i XX wieku w Rosji, Francji,
Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
We współczesnej muzyce filmowej dąży się do jak
najściślejszego
oddania świata przedstawianego w filmie, stąd wiele zapożyczeń i
stylizacji, zgodnych z opowiadaną historią, z jej miejscem i czasem.
Muzyka do filmu o amerykańskim południu będzie zawierała stylizację na
muzykę murzyńską, elementy gospel, zaś film o irlandzkim powstaniu
– elementy folku irlandzkiego. Michael Kamen, tworząc muzykę
do
filmów kostiumowych, czerpał z barokowej tradycji,
stylizując
się na J.S. Bacha i G.F. Händla. Basil Poledouris używał w
filmie
zimnowojennym motywów rosyjskich pieśni wojskowych, a John
Williams w filmie o buncie niewolników afrykańskich
rekonstruuje
motywy muzyki afrykańskiej.